Nieuws

Architectura.be eerste b2b-website met CIM-cijfers

14/5/2021

Omdat we bij architectura.be transparante en eerlijke communicatie hoog in het vaandel voeren, laten we onze bezoekersaantallen controleren door de onafhankelijke organisatie CIM. We zijn daarmee de eerste b2b-website voor de bouwsector die zijn bereik laat meten door CIM. April 2021 was de eerste volledige maand waarvan we onze CIM-cijfers kunnen delen. De cijfers zijn niet identiek maar liggen wel volledig in lijn met onze cijfers van Google Analytics. In april 2021 kon architectura.be rekenen op 127.905 pageviews en 77.996 visits. Cijfers waar we als nichesite best trots op mogen zijn.

CIM staat voor het Centrum voor Informatie over de Media. CIM is een Belgische instelling die gegevens verzamelt en levert voor de reclamemarkt.

Voor media die zich naar de grote massa richten zoals de grote krantenuitgevers, HUMO, Knack, de tv-zenders is het een evidentie dat ze hun adverteerders CIM-cijfers voorleggen over het bereik van hun magazines, hun websites of hun radio- en tv-zenders. Dat geldt zeker ook voor de nichemedia die zich richten naar een breed publiek zoals Livios, Zimmo, Flair, Autowereld en Jobat.

Voor b2b-websites wordt dat veel minder gedaan, maar wij vonden het toch een meerwaarde voor onze website en zeker voor onze adverteerders om ook CIM-cijfers te laten genereren van architectura.be. Uitpakken met CIM-cijfers sluit perfect aan bij onze duurzaamheidsvisie. Wij vinden het belangrijk om transparant en eerlijk te communiceren over onze cijfers. Te meer omdat we toch geregeld cijfers zien circuleren over bezoekersaantallen in onze sector die de wenkbrauwen doen fronsen. Dankzij de CIM-cijfers kunnen adverteerders 100% zeker zijn dat de cijfers die we hen tonen over de bezoekersaantallen van architectura.be overeenstemmen met de werkelijkheid.

Omdat er met een ander systeem gewerkt wordt in vergeljking met Google Analytics, zijn de cijfers van CIM en Google Analytics niet 1 op 1 gelijk, maar we hebben kunnen vaststellen dat de verschillen bijzonder klein zijn (1% voor het aantal views, 0,1% voor het aantal visits).

Vanaf nu zullen we elke maand de CIM-cijfers van de afgelopen maand bekendmaken via onze website. Wie wil kan deze trouwens ook zelf opvragen bij CIM of consulteren op hun website.

Architectura.be eerste b2b-website met CIM-cijfers