Nieuws

Palindroom wint Rebel Mobility Challenge voor idee rond label thuiswerkgever

7/10/2020

Rebel, het Antwerps adviesbureau rond maatschappelijke impact, heeft zopas de Rebel Mobility Challenge voor België uitgereikt aan Rik Neven van Redactiebureau Palindroom voor zijn idee om een manifest en een label te creëren voor Thuiswerkgevers, werkgevers die ook na de coronacrisis structureel thuiswerk integreren in hun bedrijfsvoering.

Met de Rebel Mobility Challenge ging Rebel op zoek naar originele ideeën om de vastgelopen mobiliteit in beweging te krijgen, ideeën die ertoe bijdragen dat we na de coronacrisis op het vlak van mobiliteit niet terug in de oude gewoontes hervallen. Rebel organiseerde een aparte editie voor Nederland en België. Beide winnaars krijgen van Rebel een budget van €5000 ter beschikking om hun idee ten uitvoer te brengen.

Voor België werd Redactiebureau Palindroom uit Hasselt uitgeroepen tot winnaar. Palindroom kwam op de proppen met het idee om een manifest en een label uit te werken voor “Thuiswerkgevers”, werkgevers die structureel één of meer dagen per week hun medewerkers thuis of in een coworkingkantoor laten werken, gekoppeld aan een grote mate van flexibiliteit bij het bepalen van de werkuren en de locatie.

Troef bij vacatures

Redactiebureau Palindroom zal in samenwerking met Rebel en andere partners een platform creëren waar werkgevers het manifest kunnen lezen en ondertekenen. Op dezelfde website zal men kunnen zien welke bedrijven zich profileren als Thuiswerkgever. Deze Thuiswerkgevers kunnen het label gebruiken in hun jobadvertenties, zodat mogelijke kandidaten meteen kunnen zien dat het gaat om een job waar thuiswerk ingeburgerd is en vooral dat het een werkgever betreft die veel belang hecht aan een goede work-lifebalance en flexibiliteit.

“Dat zal hen zeker helpen om goede mensen te vinden”, meent Rik Neven van Redactiebureau Palindroom. “Als het over thuiswerk gaat, wordt meestal gefocust op de voordelen voor de werknemer, maar men vergeet dat thuiswerk ook voor de werkgever een zegen is. Je werknemers presteren beter omdat ze meer gemotiveerd en minder gestresseerd zijn. En het is veel gemakkelijker om goede werknemers aan te trekken én te houden. Je vergroot je vijver om in te vissen bij een nieuwe vacature. Als werkgever is het daarom gewoonweg onverstandig om structureel thuiswerk niet toe te laten. Anders gooi je eigenlijk veel geld weg, onder meer aan werving en selectie.”

 Halftijds thuiswerk al de regel voor Corona

Redactiebureau Palindroom is al lang pleitbezorger voor thuiswerk. Halftijds thuiswerk vormt er al meer dan tien jaar de regel en niet de uitzondering. Palindroom was ook één van de initiatiefnemers van de Nationale Thuiswerkdag in 2018, een evenement dat navolging kreeg in 2019 en 2020 en verbreed werd tot een nationale telewerkdag.

Volgens Steven Steppe van Rebel Antwerpen was de jury vooral gecharmeerd door de eenvoud van het voorstel. “Marketing en communicatie vormen ideale hefbomen om een positieve impact op de mobiliteit te creëren. Als dit label voor Thuiswerkgevers via de bestaande kanalen gebruikt wordt om zich te profileren bij vacatures, kan het een krachtig instrument worden. Het biedt werkgevers een boost om doordachter om te gaan met de mogelijkheden rond thuiswerk. We geloven ook sterk in de opschaalbaarheid van dit idee, met een parallelle aanpak voor zowel België als Nederland. Hoe groter de schaal waarop dit wordt uitgewerkt, hoe meer kans dat dit label een sterk merk wordt. We steken hiervoor trouwens de hand uit naar elke organisatie die hier zijn schouders wil onder zetten om de impact te versterken.”

Palindroom wint Rebel Mobility Challenge voor idee rond label thuiswerkgever

Palindroom wint Rebel Mobility Challenge voor idee rond label thuiswerkgever